מוריס קסנר, סמנכ”ל מערכות מידע מסביר מדוע לאומית שירותי בריאות בחרה ב-MedOne לאירוח חדר השרתים המרכזי שלה.

מי היא לאומית?

לאומית שירותי בריאות נוסדה בשנת 1933 ועוסקת בקידום שירותי הבריאות, חינוך לבריאות ומתן שירותי רפואה מתקדמים לחבריה. הקופה מונה כ- 720,000 לקוחות (2012) המהווים כ-9% מהאוכלוסייה המבוטחת בישראל. ללאומית כ- 320 סניפים הפזורים בכל חלקי הארץ והיא מעסיקה כ- 3,000 עובדים.

אגף מערכות המידע בלאומית מעסיק כ-165 עובדים המספקים שירותי מחשוב לכל מאות הסניפים ולניהולה ותחזוקתה של מערכת מחשוב מורכבת ומגוונת הכוללת פלטפורמות מחשוב מסוגים שונים. לקחנו את מוריס קסנר, סמנכ”ל מערכות המידע בלאומית על מנת שיספר לנו על התהליך.

איך נולדה הפניה

כגוף המאופיין בביזור רב, מסביר מוריס, נדרש ארגון ה- IT בלאומית לריכוזיות רבה ככל האפשר של מערכות המידע והתקשוב. התלות הגבוהה של כל אחד ממאות הסניפים של לאומית במרכז המחשוב, חייבה רמות גבוהות במיוחד של יתירות, שרידות, תקשורת נטולת תקלות ורמות ביצועים גבוהות. כל אלה דרשו מלאומית לתחזק מרכז מחשוב הכולל תשתיות יקרות שתבעו שדרוג מתמיד לצד התרחבות בלתי פוסקת. קצב הגידול של המערכות, הביא את אנשי אגף מערכות המידע למסקנה כי התשתיות הפיזיות של מרכז המחשוב תובעות משאבי ניהול רבים ומיותרים.

עד לסוף שנת 2005 החזקנו את כל מרכז המחשוב של לאומית במרכז ת”א, באחת מקומות המשרדים של בית אליהו, מוסיף קסנרקומת המשרדים הצפופה אילצה אותנו להתמודד כל העת עם אתגרים של תוספת חשמל ומיזוג, שטח רצפה לשרתים, יצירת מערכות גיבוי לחשמל ושכלול מנגנוני האבטחה. בשלב מסוים אף נאלצנו להתמודד עם העובדה שקונסטרוקציית המבנה לא סיפקה מענה לעומס של משקל למ”ר שיצרו השרתים, מערכות ה-UPS, ושאר המערכות ב-DataCenter. במקביל, חיפשנו מענה לרמות גבוהות יותר של מוגנות, שיאפשרו המשכיות עסקית ושרידות מפני אירועי אסון למיניהם.

בנקודת זמן זו עמדה לאומית בפני צומת דרכים. השאלה המתבקשת הייתה – האם להמשיך ולהרחיב את חדר השרתים הקיים או לחפש אלטרנטיבות יעילות ושרידות יותר.

מדוע פנינו ל MedOne

ניתוח האפשרויות שעמדו לרשותנו, מסביר מוריס, הביא את לאומית להחלטה להעביר את מרכז המחשוב שלה לאירוח במתקני חברת MedOne. הבחירה במתקני MedOne נעשתה לאור ההבנות שסביבה זו מספקת את המענה המקיף ביותר לסביבת שרתי אירוח מאובטחים, עם רמת זמינות מובטחת של 99.99%, מערכות חשמל ומיזוג המתקדמות מסוגן ומעגלי אבטחה בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

הצורך להרחיב ולשדרג את חדר השרתים היווה הזדמנות מצוינת עבורנו לבחון לעומק את היקף המשאבים שאנו משקיעים בכל אחד מחלקי ה-DataCenter”, מסביר קסנר. “תהליך מסודר ושיטתי של ניתוח הנתונים אפשר לנו להבין שאנו משקיעים כמויות אדירות של זמן ומשאבים בתחומים שאין לנו בהם שום ערך מוסף. הבנו שהמומחיות שלנו צריכה להתרכז בפיתוח מערכות המידע ולא בתכנון מערכות חשמל, מיזוג, או מעגלי אבטחה למיניהם. זה היה השלב שבו התחלנו לבחון את הרעיון של העברת ה-DataCenter לסביבת Hosting. השוואת העלויות ברמה החשבונאית, הראתה לנו מיד את החיסכון המתאפשר כתוצאה מהמעבר מהשקעות (Capex) להוצאות תפעול (Opex), שכמובן התאימו לנו הרבה יותר.

תהליך העברת ה-DataCenter שלנו למתקניה המאובטחים והתת קרקעיים של MedOne בטירת הכרמל, לווה בתהליך תכנון שיטתי ומסודר שנתמך על ידי מומחי MedOne ואפשר מעבר חלק ונטול תקלות. פעולתו של חדר השרתים הישן הופסקה בשעה 19:00 בערב, השרתים הועמסו על שיירת משאיות, הוקמו מחדש במתקני MedOne ובשעה 7:00 בבוקר של יום המחרת חזרו לעבודה חלקה ושוטפת. זאת, מבלי שהמשתמשים הרגישו במהלך המורכב שהתרחש מאחורי הקלעים.

התהליך כלל מיפוי וסקר מפורט של מצאי חדר המחשבים הקיים (מהלך שאפשר זיהוי כפילויות וחיסכון משמעותי ברכיבי חומרה ותוכנה) ; עריכת סקר סיכונים והכנת אלטרנטיבות לכל אחד מהם ; תכנון מפורט של לוח הזמנים לפירוק והעמדת חדר השרתים ומתן אחריות ספציפית לכל גורם בתהליך ומגוון פעולות נוספות שנועדו לספק מענה לכל תקלה אפשרית, על בסיס הניסיון העשיר בהעברת מרכזי מחשוב של MedOne.

המערך שהוקם מצוי בכלוב ייעודי הכולל שרתים וציוד תקשורת בבעלות מלאה של לאומית ובגישה בלעדית של אנשיה. סביבת המחשוב של לאומית ב-MedOne כוללת כיום שטח רצפה של עשרות מ”ר, הקצאת חשמל של  עשרות KVA ושירותי אצבע המבוצעים על ידי אינטגרטור

המצב כיום

העברת ה-DataCenter של לאומית למתקני MedOne יצרה עידן חדש עבורינו, עידן של מיקוד אנשי לאומית בליבת הפעילות של פיתוח מערכות מידע. הסטנדרטים הגבוהים שמספקת MedOne בנושאי זמניות ויתירות מבטיחים שקט נפשי ויכולות גידול בלתי מוגבלות.

לאחר למעלה מ-7 שנים של פעילות מרכז המחשוב שלנו במתקני MedOne, אני חייב לומר שקצת קשה לי לדמיין כיצד זה יכול היה להיות אחרת, אומר קסנר בחיוך. מלבד מקרים בהם אנו מתקינים ציוד חדש ב-DataCenter, אנו כמעט ולא רואים את המקום. זו הדוגמא הטובה ביותר למיקור חוץ של פעילות, שמספק מחד את כל היתרונות של שליטה מלאה במערכות, ומצד שני מייתר את כל הטרחה הכרוכה ביצירת התשתית עבורן.

קסנר מדגיש כי הערך המרכזי עבורו מצוי ביכולת של MedOne לספק SLA ברור ומוגדר לאוסף תשתיות, שבעבר תבעו משאבי ניהול ותחזוקה גבוהים.

כל נושא התשתיות הפך עבורנו לשקוף לחלוטין, אומר קסנר. סביבת העבודה של MedOne סיפקה לנו לאורך כל השנים האחרונות תשתית רציפה ונטולת תקלות ואפשרה לנו להימנע מהצורך לעסוק במהלכים מורכבים של שדרוג מערכות חשמל, השקעות בחידוש המיזוג, שדרוג מנגנוני האבטחה או מערכי התקשורת. אנו יכולים להתמקד במערכות מידע, שזו פעילות הליבה שלנו. כמנמ”ר, הוסר ממני רובד שלם של דאגות… אני יודע בוודאות שיש לי ב-MedOne תשתית אמינה ונטולת תקלות. כידוע, חוזקה של כל שרשרת נמדד על פי חוזק החוליה החלשה ביותר, נושא היתירות והשרידות היווה מבחינתנו חולייה כזו ומרגע שהיא חוזקה לרמה הגבוהה שמספקת MedOne, התחזקה השרשרת כולה.

סיכום היתרונות מיישום ה-DataCenter של לאומית במתקני MedOne:
  • יכולת להתמקד בפעילות הליבה של פיתוח מערכות מידע
  • מענה כולל לאתגרי בינוי, חשמל, מיזוג, גנרטורים, אבטחה פיזית, תקשורת ועוד.
  • קבלת שירות ב SLA של 99.99% המאפשרים ללקוח ליישם תוכנית BCP
  • מעבר מ-Capex ל-Opex
  • מתקני MedOne מסתמכים על מערך אבטחה פיזי מהמחמירים בעולם.
  • מערך האבטחה במתקן מאופיין בסטנדרטים הגבוהים ביותר, הן מבחינת המערכות המותקנות והן מבחינת נהלי הביטחון הנהוגים במקום.
  • מספר מעגלי אבטחה, חיצוניים ופנימיים, סה”כ שמונה מעגלי אבטחה.
  • רמות גבוהות של מידור בתוך המתקן, בין חלקיו השונים.
  • צוות מאבטחים הנבחר בקפידה לאחר מיונים רבים ובדיקות מהימנות מקיפות.
  • כל הדלתות והכניסות מנוטרות על ידי מערכת בקרת הכניסה הכוללת כרטיסי קרבה, קוראי כף ביומטרי ותאי סינון הנותנים מידור מירבי בין חלקיו השונים של המתקן ובנתיב ההגעה של כל מבקר.

קסנר מסכם:

הניסיון רב השנים שלנו באירוח מרכז המחשבים של לאומית במתקני MedOne, הוכיח לנו מעל כל צל של ספק את היתרונות הרבים והשקט הנפשי הנובעים מעבודה במודל זה. לאורך כל תקופת האירוח אנשי MedOne סיפקו לנו ידע מקצועי ורמת שירות גבוהה ההופכים את העבודה במקום לחלקה, שקופה ונטולת תקלות. כמנמ”ר, אני מרגיש בטוח ושקט הרבה יותר מהידיעה שמערכות המידע, המוח של הארגון שלנו, מצוי בידיהם הנאמנות.

השארת תגובה